[RECENZIE/REVIEW] 29.11.14 East Asia: Haemoo al lui Shim Sung-bo: navigatie in ape tulburi (FFCP)/East Asia: Haemoo de Shim Sung-bo : navigation en eaux troubles (FFCP)

Festivalul de Film Coreean de la Paris (FFCP) a avut deschiderea in 29 octombrie 2014, cu avanpremiera mult asteptatului film Haemoo, al lui Shim Sung-bo. Numele sau este aproape necunoscut din moment ce Haemoo este primul sau film. Cu toate acestea, realizatorul deja si-a facut o imagine in 2003 prin scrierea scenariului pentru filmul Memories of Murder al lui Bong Joon-ho. Dupa 10 ani, este randul lui Bong Joon-ho sa co-scrie scenariul pentru Haemoo, si mai ales sa-l produca.

67295_711680662248641_6851531678451661442_n-620x413

Sesiunea incepe cu o interventie scurta a lui Shim Sung-bo si Kim Yun-seok, actorul principal din Haemoo, veniti sa prezinte filmul. Bine ascuns in mijlocul publicului, Bong Joon-ho a venit sa-si sustina colegul si prietenul. Nu exageram daca spunem ca aceasta sesiune de deschidere a dat tonul festivalului. Atentie la raul de mare!

Kang, interpretat de incredibilul Kim Yun-sok, capitanul unei ambarcatiuni pescaresti, ce era pe punctul de a fi vanduta de proprietar, decide sa rascumpere singur vasul, pentru a-si salva postul si echipajul. Dar pestele prins este insuficient, iar banii castigati lasa de dorit. In disperare de cauza, accepta sa transporte imigranti clandestini coreeni veniti din China. Asadar, intr-o noapte furtunoasa, toti (imigrantii) vor fi transferati (pe vasul lui) iar acest proces se transforma intr-un veritabil cosmar…

Haemoo se situeaza in centrul noului val al cinematografiei coreene, care a debarcat pe ecranele noastre in anii 2000. Dupa modelul Memories of Murder, Shim Sung-bo se foloseste de un fapt real (deja adaptat intr-o piesa de teatru in 2007), pentru a-si urmari scopul. Cu toate acestea, realizatorul plaseaza actiunea in anul 1998 (si nu in 2001), data la care, Coreea de Sud a cunoscut o criza financiara si economica rasunatoare. Alti realizatori au fost inspirati de aceasta perioada tulburata, precum Lee Chang-dong si al sau Peppermint Candy. Prin urmare, toate concluziile duc doar la ideea ca astfel de vremuri pot sa provoace doar disperare si nebunie. La fel este si in cazul lui Shim Sung-bo, care face din Kang, capitanul vasului, un personaj patimas, dur si gata pentru orice, mai ales pentru ce e mai rau, pentru a-si salva bunul sau cel mai de pret. Kang este acompaniat de parteneri de psihologie caricaturala: amabilul Dong-sik (Park Yoo-choun), fanfaronul Chang-wook (Lee Hee-joon), rezonabilul Wan-ho (Moon Sung-geun), stangaciul Ho-young (Kim Sang-ho) si obsedatul sexual Kyung-koo (Yoo Seung-mok).

SeaFogposter

Acest mic echipaj evolueaza in prima treime a filmului. Tragand din greu, zi de zi, pe un vas peticit cu ce au la dispozitie la bord, capitanul Kang si camarazii lui navigheaza intre solidaritate, bonomie si deznadejde financiara. Un singur personaj pare mai sumbru: Kang, care dispera cand vede captura foarte slaba de peste. In acelasi timp, este un adevarat comandant de vas, ca un tata pentru familia sa, isi motiveaza echipajul si chiar binecuvanteaza mancarea, sperand ca penuria de peste va inceta. Confruntat cu aceste imprejurari vitrege, nu are de ales decat sa flirteze cu ilegalitatea, sa corupa autoritatile si sa antreneze cu el tot echipajul.

Primele scene puternice (din film) vin foarte rapid, cu transferul pe vas a imigrantilor clandestini. Shim Sung-bo reuseste sa creeze o ambianta de catastrofa in film: noaptea intunecata este luminata numai de lumina palida a vasului si de fulgere, ploaie torentiala, strigate, inecari si muzica dramatica. Imaginea, realizata de Hong Kyung-pyo care a lucrat si la filmul Mother si Snowpiercer, da impresia unei veritabile furtuni de fulgere pe vas dar si in randul echipajului. Pentru ca sosirea clandestinilor va schimba totul.

61996-620x348

Dupa ce are loc un incident deplorabil, se asterne ceata. Aceasta “Sea Fog” (titlul filmului in engleza – Ceata Marina) izoleaza vasul, exacerbeaza tensiunile si caracterul personajelor. Kang, care la inceputul filmului parea a fi cel mai cerebral, se transforma intr-un momomaniac pentru care singura ratiune de a trai este supravietuirea vasului sau. Nebunia pune treptat stapanirea pe personaje, fapt pe care-l vedem des in filmele coreene. Violenta este la cote maxime iar sangele tasneste din toate partile.

shim-sung-bo-haemoo-the-murderer-stoker-snowpiercer-festival-980x551-5426-620x348

Singura farama de umanitate rezida in Dong-sik care se indragosteste de o clandestina, Hong-mae (Han Ye-ri). Cuplul este captiv intr-un vas fantoma. influenta lui Bong Joon-ho este astfel palpabila. Daca Snowpiercer se petrece intr-un tren, cu usile inchise, Haemoo evidentiaza captivitatea stresanta resimtita la bordul unui vas care, cu toate acestea, este insusi simbolul libertatii. Aceasta a doua parte a filmului este o adevarata furtuna si tensiunea creste constant. Cu toate acestea, Shim Sung-bo opteaza pentru o cale putin nearmonioasa. In momentul situatiilor cu adevarat terbile, prefera sa rupa ritmul, relaxand putin lucrurile prin intermediul unor tuse de umor si comic de situatie. Acest amestec de genuri este unul neasteptat si in plus, este accentuat de o muzica puternica, redata prin intermediul viorilor care plang greutatile tanarului cuplu. Din pacate, a doua parte a filmului ar putea pierde spectatorii, care nu stiu daca sa fie dezgustati, socati de atat de multa violenta sau pur si simplu, emotionati de tristetea profunda a personajelor.

 

BtG6LJSCMAAFNNh

Haemoo este un bun film de debut, cu atat mai mult cu cat va reusi sa se distanteze in raport cu influentele sale coreene. Shim Sung-bo este pe val, cu siguranta!

Elvire Rémand.

Credit: East Asia via @MickyMong6002 

Ro Trans: Lalla of JYJ Romania

Shared by: JYJ Romania

 Please keep all the credits intact and do not alter them. Daca preluati orice postare de pe blogul JYJ Romania, va rugam sa pastrati toate creditele intacte.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s